Summaries in progress;
2022 > 2023 approximal one year
German Ralf Plachetka is a world-traveller. He rode already as well Trans-Americas and Transafria. This parts are already summarised by BT here:
https://www.berndtesch.de/English/Continents/WorldAround/WorldAroundMotorcycle2005-2010.html
His current was is to travel the part of his World-Tour. Part 2022-2023:
Overland Europe > Asia > Indonesia > Australia > Europe
20.05.2022 - 03.08.2023 . Overland Europa > Australien. 53.000 km.
Ralf Plachetka (Deutscher *08.06.1961, self employed) https://www.facebook.com/profile.php?id=100081093063625
Europa > Asien > Indonesien > Australien (> Europa). Ralf
erreichte solo nach 14 Monaten (geplant war 1 Jahr) und 53.000 km (weniger waren geplant) und mit viel mehr Ausgaben für alles (viel weniger war geplant) Australien (Darwin). Zehn Kilo leichter. Er fuhr auf einer BMW R 75, die er nach eigenen Vorstellungen mit BMW 100 GS-Teilen zur Enduro umgerüstet hatte. Ralf benutzte die Tesch-Travel-Taschen 6 lang.
Purpose of travel: Diese Route zu erkunden. Stichworte?
Route: Europe total km ? (Germany- Austria- Italy- Greece-)- Asia total km ? (Turkey- Iran- Pakistan- China-Grenze- India- Nepal- per Flugzeug nach Malaysia- per Moto nach Thailand- Laos- Kambodscha- Thailand- Malaysia > Singapore- per Schiff nach Indonesia - Timor East- Indonesia- per Schiff ship nach) - Australia total km? (Sydney- Uluru- Darwin).
Highlights: ? Einige Stichworte.
The worst: ? Einige Stichworte
Book or publication: A book is planned.
My earlier experiences of big Motorcycle-Tours: German Ralf Plachetka is a world-traveller. He rode already as well Trans-Americas and Transafria. This parts are already summarised by BT here: https://www.berndtesch.de/English/Continents/WorldAround/WorldAroundMotorcycle2005-2010.html
My useful information and TIPS for others: ??
My earlier experiences of big Motorcycle-Tours: 2013/14 Africa West 34.000 kilometers, 21 countries, 7 months, solo on Yamaha XT600
BT: > Die beste und aktuellste optische Dokumentation der Strecke Europa > Asien > Australien eines Motorrad-Reisenden bisher.
Eine sehr gute Mischung von Fotos, Videos und Texten.
Mehr zu dieser Reise und zu Australien-Reisen: https://www.berndtesch.de/English/Continents/Australia/Australia 2016-2030.html
12.09.2023: Karte und fehlende Infos ? erbeten.
06.10.2023: Im November 2023 kommen hier abschliessende Infos.
04.12.2023: Im Dezember 2023
kommen hier abschliessende Infos.
14.05.2022: Ralf Plachetka mit "Seinem Reise-Motorrad BMW K75-R 100 GS". Ralf Plachetka mit BT.
14.05.2022: Verabschieduneg von Ralf Plachetka.
Fotos: Patricia Govers-Tesch: li>re; Patricia. Matthes St. Bernd T. Conny St. Ralf. Dagmar und Udo Fi. - Herbert und Yuri S. , Luise Ge. und Heike Nü.
2005-2007: Alukoffer "Tesch-Travel-Tasche" mit BMW R1200GS bei Transafrika praktisch erprobt.- Re: 05.2022: "TTT" schon mal Probe testen bei seiner Reise-BMW K75 mit BMW R 100 GS-Teilen. - Alle Fotos Ralf Plachetka.
L: 2022.06.09. Asia. Turkey, Goereme: Ralf on a camping-place Göreme Ameth. R: Appr. 12.06.2022 in Turkey off-road-parking..
- All Fotos Ralf Plachetka.
L: Asia. Turkey. Near Euphrat. Monuments from our early humans. -. R: Asia. Iran. Ralfs road down to the Caspian Lake..
Asia. Turkey. Best and only jumper in front of mountain Ararat. - All fotos "on route" by Ralf Plachetka.
29.06.2022: R: Asia. Iran. Ralfs road reached the Caspian Lake..
12.07.2022: Asia. Iran. Ostan e Yazd.
Ralf: "I love places like this. They are beautiful and repellent. Here is silence and solitude. Time slows down. I’m just a temporary guest".
.Solo vernight-camp with wolfes-sounds and storm at night.
R: 16.07. 2022: Asia. Iran. Old village Maymand.
2022.07.18. Asia. Iran. Zahedan-border-Restaurant-Owner. R: Parkingplace in Lahore.
25.08,2022. Pakistan border. The Pakistan custom denied to stamp the Carnet des Passage because Ralfs papers are nor correct.
BT: In Africa the could have put him in prison for this!
. > 07.09.2022: Ralf ist eingeladen als Ehrengast bei einer Hochzeit in India, Shimla.
xy.ab.2022. India. Up the way to Nepal.
11.10.2022: Malaysia. Kuala Lumpur. Ralfs motorcycle was transported by cargo from Nepal (Kathmandu)
to Malaysia (Kuala Lumpur). Not to Bangkok (which was normal in the past) because you need now a spezial permission form the Thailand governmnet to travel in Thailand with bigger bikes over 150 ccm. > On a hking tour with three European traveller-women (see Swedish Jasmin right photo) Ralf visited a tea-plantage (Malaysian worker left photo)..
20.05.2022 - 29.07.2023 (Australia) - 03.08.2023 an Germany (Hummerzsheim).
Europe > Asia Indonesia > Australia
Ralf Placherka (*German, 08.06.1961, self employed) plans to ride solo overland to Australia. Ralf publishes his route in: https://www.facebook.com/profile.php?id=100081093063625
Dieses ist die kürzeste Übersicht in Deutsch (Stand 02.09.2023):
Ralf (Plachetka, 62) erreichte nach 14 Monaten (geplant war 1 Jahr) und 53.000 km (weniger waren geplant) und mit viel mehr Ausgaben für alles (viel weniger war geplant) solo Australien (Darwin). Zehn Kilo leichter. Er fuhr auf einer BMW R 75, die er nach eigenen Vorstellungen mit BMW 100 GS-Teilen zur Enduro umgerüstet hatte. Ralf benutzte die Tesch-Travel-Taschen 6 lang (TTT7)..
Der Rücktransport des Motorrades wurde von Australien (Darwin) nach Germany (Hamburg) durch eine Fa www.BikeAbroad.com in Melbourne (Australien) für 2500 US $ durchgeführt. Ralf reiste per Flugzeug in 40 Stunden von Australien (Darwin > Sydney) > Singapore > Great Britain (London (British Airways)- Germany (Frankfurt (BA))- Per ICE-Bahn bis zum Bahnhof Siegburg / Bonn. Da wurde er überraschend abgeholt von sechs Travellern und im Gespann nach Hummerzheim gefahren.
Strecke: Europa > Asien > Australien > Europa.
Maximal 2 Wochen kann man unter diesem Link die Ankunft von Ralf Plachetka am Bhf Siegburg/Bonn sehen, die im WDR-Bonn gezeigt wurde. Das kommt nach ein paar wenigen Minuten:
https://www.ardmediathek.de/video/lokalzeit-aus-bonn/lokalzeit-aus-bonn-oder-03-08-2023/wdr/Y3JpZDovL3dkci5kZS9CZWl0cmFnLTM2YWU2MTk1LWMwMWUtNDA5NS05NTIzLTE5NmQ1NTc5ODFmMA
This is the shortest overview in English (08/01/2023):
Ralf (Plachetka, 62) reached Australia (Darwin) after more than a year (One year was planned) and 53,000 km (less were planned) solo with more money payments (less were planned) for all. Minus 10 kg body-weight. He rode a BMW R 75 which he converted into an enduro with BMW 100 GS parts according to his own ideas. Ralf used the alu-panniers Tesch-Travel Tasche 7.
The motorcycle will be transported back from Australia (Darwin) to Germany (Hamburg) by a company www.BikeAbroad.com in Melbourne (Australia) for 2500 US $.
Panned Route: Europe > Asia > Australia > Europe-
.
Real-Route: This is a short oveview about his route, Europe (20.05. Deutschland (Hummerzheim- Wuppertal- München)- Österreich (Plan was Slowenien, Kroatien, Montenegro, Albanien) - Italien (Venedig - Ancona- by ferry to Greece (Igoumenitsa. By moto to Lefkada - Piräus. By ferry to Greek Insland Kos. With a turkey ferry to)- Asia (Turkey (06.06.2022: Bodrum. 07.06.2022: Minor Asia Turkey Aphrodisias km 3.810). Konya- 08.06.2022 (on Ralfs birthday): Minor Asia Turkey Konya to Kapadokya km 4.712. - 11.06 2022. Km 4.984. After 3 days in Göreme Ameth
on the Campsire of Panormama. Here he met two younger German guys from German, Frankfurt who want to travel overland to Australia as well. But they were not interested to exchange datas.- 13:06.2022, 11:00: We telephoned with Ralf in Turkey, before Malacy. His Goretex-boots are too hot. He wants to send him his plastik-boots. I recommended him to aks the militaries and police where the get their shoes. He lost his leathermen)- 14.06.2022: Kemaliye beside river Euphrat. Hotel. Rain outsite. Ralf could order new leather boots directly in Turkey via amazon (?)..- 23.06.2022: After 8.000 kms.happy to be in Iran (Urmia ). This was easy because an Iranian professional helper organised all the necessary papers. HousseinHossein Sheykhlou https://www.overlandtoiran.com. 1 € is appr. Iran 45.000 Rial. - 27.06.2022: Täbriz, Iran. Shops with a lot of cloth and shoes of police and military. 28.06.2022: Tabriz (km 8.690) - Qazin - into the mountains of Albroz Berge. Km 9.180).- Stayed there because it is great there. > 09.07.2022: Km 10.220 (North of Mordab e Gav Westasia Iran, City Isfahan)) till 11.07. km 10.550 (Province Khuni, Khara Salt mine).- ?-?-?. 16.07.2022 (- halbtrockens Wüstenklima in Höhelendorf Maymand (Province Kerman). Unesco Kulturerbe seit 2015)- 18.07.2022: through desert on a good asphalt-road to km ?? until Bam (?? °C)- to km ?? Zahedan (??°C. Pakistan Consulate) at the border. The Iran visa is only valuable until 20.07.2022.- Ralf made it at the border with a help of Iran man into Pakistan. Instead of normally two days he had to travel very slow with the police-konvoi 5 days (km-convoi-begin? to km-.convoi-end?) Somebody hit Ralfs motorcycle from the back. From Ouetta (day? km ? °C) Ralf could ride himself again. He was very happy about this and went into a motorcyle shop in Islamabad (day? km? °C). Solo ? to city Lahore (day? km? °C). A mc-club-band played for him welcome.
25.and 26.07.2022: From Quetta (13.000 km?. °C ? Monsun ?)- Lahore (13.600 km ? - °C ? Monsun ?)- nach Kranksein (bis 07.08. schlapp) in Lahore in Totel und später Hostel. > 30th July till 11th August 2022 km 14.100 to km 14.800 > 11.08.2022: Lahore-Islamabad (ca.380 km). Dort Indien-Visum-Antrag gestellt: 20 Seiten. Foto war 3 mm zu klein. € 100,00. Genehmigungsdauer kann bis zu zwei Wochen dauern. > 13.08.2022, km 15.080 (Gilgit ?) to 15.400 (to the Khunjerab Pass ?).on the N35 north, called Karakoram Highway. The trading road between China and Pakistan. 2022.08.12. Asia. Pakistan. Karakorum Mountain Range, Naran (14.800 km) to Gilgit (15.080 km). > 13:08.2022: Pakistan, Gilgit-Baltistan (km 15.080) to Kunjirap Pass (km 15.400).
20. and 21.08.2022: km 15.400 (Gilgit) to 15.945 (Tranna) > 22.08.2022, km 15.945 (Tranna ) to 16.145 (Islamabad). Here Ralf got his visa for India.- 23th. and 24.th. Aug. 2022, km 16.145 ( Islamabad) to Lahore (16.450). >25.08.2022: km 16.450 (Wagah Border crossing from Pakistan to India) to km 16.590 (India).
> 26. + 27.08.2022; km 16.590 (India, Amritsar) to km 16.860 to Nangal Uperla.> 28.08.2022: Nangal Uperla (km 18.860) to Shimla (17.020 km).> 31.03.2022 - 01.09.2022. India. Himachal Pradesh, Shimla (km 17.020 ) to Manali (km 17.250). The highway between Manali and the city Leh in Ladakh is famous for its beautiful high mountain roads. Pure motorcycling fun. .>01.09.2022: Passing city Kulla along the rivers Beas. > India. Himachal Pradesh, Manali (km 17.250) to Ladakh Sarchu (km 17.680). > 03.-04.09.2022: Village Sarchu (Ladakh. km 17.680 ) to City Shimal (km 18.120). Ralf had to return because he got the altitude illness of heihgt at 4.300 m. Because he got this at night it was very bad because there was no escape.
Höhenkrankheit: Conny Storms dazu: Höhenkrank kann man immer werden. Auf unserer Kilimanjarobesteigung in Afrika (Tansania) sind wir hoch gegangen. Dann haben wir wieder 300 bis 400 m tiefer geschlafen. Am nächsten Tag wieder langsam höher. Sehr viel trinken und ganz langsam hoch!
07.09.2022: Ehrengast bei einer Hochzeit in India Shimla
10.10.2022: km 20.018 to km 20.225: Malaysia. Kuala Lumpur to Kameron Mountains. After a short time riding the highway north out of KL the skyscrapers had disappeared and the the landscape turned into densely green.
11.10.2022: Malaysia. Kuala Lumpur. km 20.225 unchanged. In Hostel Bunker in Tanah Rata are many travellers from Europe.
17.02.2023
: I stopped already summarising Ralfs great detailed dokumentation because he did offer this in his.way. I could not just copy the villages and dates by copying. It is very complicated to offer it here.
17.02.2023:
Overview: Nepal (Kathmandu)> by air to Malaysia (Kuala Lumpur). About Thailand Ralf could not find official information about riding big motorcycles in Thailand. In internet Ralf could only find three years old infomation by travellers. (B.T. Since some years Thailand government does not allow big motorcycles over 250 (?) ccm. You can try to get a special permission in the depatment of interior in advance). So Ralf flew to Malaysia. So Ralf did not choose Thailand (Bangkok) to avoid a stop of his travel.
At the airport in Malaysia, Kuala Lunpur,.he got a visa and the Carnet de Passage was stamped. Ralf bougth additionally an insurance for the mc for Thailand.
> Ralf just rode overland from Malaysia, Kuala Lumpur to the border of Thailand with his big motorcyle. The border-people made no problem and let him pass into Thailand. The Thailand-Visum Ralf got at the border. The carnet was stamped.
To get from THailand into Laos Ralf needed help.
Eine Agentur (wo und wie hast Du die gefunden?). hat sich um Visum, Zoll, Versicherung und Reiseerlaubnis gekümmert. Wo und wie hast du die Agentur gefunden?.
To ride from Laos to Kambodscha was easy. Carnet and Visum at the border.
Ro ride aögain from Kambodscha into Thailand was no problem because the insurance for the mc was still gültig.
> Thailand > Laos > Kambodscha > Thailand > Malaysia > Singapore. To get a visa in ?? there for Indonesia was very easy at the airport online? in Singapore. Ralf sent his motorcycle by a cargo-ship from Singapore (Maysia, Malaka) to Indonesia (Island Sumatra (city Medan). Ralf flew by air with airline ? to Medan for € ? because there is no normal RoRo ferry as it was bebore Corona-time.
10.02.2023: With the help of a facebook-group Ralf became teh tip how to transport his bike by ship from Malaysia to Indonesia. It took him 5 days to get the motorcycle back in the Indonesian island Sumatra in the city Medan.
Ralf lost his handy in a taxi in Sumatra but got it back after one hour!.. Ralfs first impression in Indonesia was like in India. Many peoeple outside. Many people and many vehicles are on the street. It's loud, dusty and the air smells of two-stroke engines. ..
17.02.2023: Ralf rode by motorcyle in Indonesia, Island Sumatra from.City ? Medan to City Sibolga. Ralf kindly tried to reach me by phone. But we missed each other again.
17.02.2023: I sent this hcapter to Ralf by email to overwork it.
Die Fähre wurde mit der Pandemie eingestellt und ist immer noch nicht wieder im Einsatz.
27.01.-04.02.2023: No RoRo Ferry in Malakka, maybe in the south of Malaysia? So I drove to Johor Bahru. But also here I couldn’t find a ferry to Sumatra. I was close to Singapore.
27.02. 2023: Ralfs overview about Indonesia: This is my new adventure, Indonesia. It is the largest country in Southeast Asia, the country of 17,000 islands, 250 million inhabitants, diverse cultures, many different ethnic groups. A relatively young country, about my age. In the next two months I will make my way here.
. . Überraschender Weise bekam ich bei der Ausreise Thailand Probleme mit dem Zoll. Die wollten mir den Ausgangsstempel in meinem Carnet nicht geben. Begründung, ein Carnet sei in Thailand nicht gültig. Also können die auch meinen Pfand für das Motorrad nicht fordern und so habe ich Thailand ohne Ausgangsstempel verlassen. Wieder nach Mallaysia mit dem Carnet und Visum an der Grenze.
Singapore habe ich nur mit dem Rucksack gesucht. Da sah kleine Stadt, statt zig eine Motorradeinreise nicht lohnt. Visum gab’es an der Grenze.
Indonesien war schwierig, da ich über die Insel Sumatra reisen wollte. Und diese Insel hat keinen RoRo Fähre mit Malaysia. Fracht aufgeben und ich bin mit dem Flugzeug nach Medan. Mein Telefon hatte ich 1 Stunde später wieder bekommen.
19.04.2023: Ralf managed already solo 40.000 kms until Idonesia/Bali.
08.06.2023. Ralf Plachetka will fly from Indonesia / Bali to Syney/Australia with his bike on his 62nd birthday. Ralf rode all the way before in Indonesia from Island to Island via Bali to Island Timor / East with town Leiste / Chilli. It wass impossible for him to get a transport from there to Darwin/Australia, which was only 700 km distant. So Ralf wrore back all the way to Bali....
8th to 31th June 2023 km 45.000: I ner drove so far on one journey.
Overview from Ralfs route through Australia so far:
01.07.2023. +8°C. Sydney.Abfahrt von Ralf in Sydney nachdem er sein Motorrad in einer Werkstatt selber zusammen gebaut hat. Biso-Check war ohne Probleme. Plan: 6 Wochen zund 5.000 km bis Darwin und dann verschiffen! Einziges Angebot bisher: € 4,000 für den Rücktransport des Motorrades nach Deutschland.
Sydney > Blue Mountains > Auf dem Oodnadatta-Trek (der ca. 200 km parallel im Osten von Süden nach Norden zu dem Stuart Highway Verläuft) > Peterborough Hotel (bis Kulgera 1322 km) > Blinman Hotel > Maree > Wlliam Creek > Oodnadatta > Pink Road House > Mount Dare > Kulgera Hotel (ab ca. 11.07.2023) am Stuart Highway. > Noch ca. 330 m Asphalt bis zum Uluru (Ayers Rock) wäre es gewesen..
Alice Springs via Tanami desert offroad nach Halls Creek (NT. an ca. 23.07.2023). Unterwegs den ersten Motorrad-Reisenden in Australien getroffen. Einen Niederländer.
03.08.2023: Rückreise von Ralf: Per Flugzeug Darwin > Sydney > mit British Airways von> Singapur > London > Frankfurt > dann per Zug nach Siegburg/Bonn BHF: An 03.08.2023, 11:39 am ICE-Bhanhof. Adenauer Allee > nach Hummersheim.
29.08.2023: Ralf beantwortet mein Fragen nach der Ausrüstung so:
> Die Benzinzelle (?) hat sich bewährt. Die hatte ich zwar auch nur 5 mal benutzt, aber ich war immer bereit , wenn etwas Unvorhersehbares kam. Auf dem Tank hat mich Die Benzinzelle "Desert-Fox"
xyz
auch nicht gestört. Leider sind die Gurte nicht UV fest. Nach einem Jahr Sonnenschein bröselten die aus und rissen.
> Reise-Ausrüstung. Weitgehend hatte ich mich am Set aus den Amerika und Afrika Touren orientiert. In Südostasien habe ich kaum gecampt oder selbst gekocht, weil....
Aber es war jederzeit möglich, was ich auch ein paar mal machen wollte oder musste. In Thailand habe ich einem Stausee gefunden, an dem ich zelten konnte. In Indonesia waren mal alle Unterkünfte ausgebucht, so dass ich campen musste. Das Zelt war diesmal größer damit ich bei Regen meine Ausrüstung im Vorzeit lagern konnte, das war gut. Auch eine zweiter Perso hätte Platz. Ein Allradbecher hatte ich noch nie. Wahrscheinlich weil ich nie Militärdienst gemacht habe.
>
Werkzeuge hatte Ich diesmal bis auf ein Minimum abgespeckt. Ersatzteile keine dabei. Das war gut. Auch weil ich mein Motorrad immer in Werkstätten selbst gewartet hatte.
>
Bewährt hat sich die BMW K75 und der eigene Umbau zur GS, eine preiswerte und robuste Konstruktion.
>
Der Heidenau K60 Scout ist der beste Reisereifen. Hält ewig und ist gut für lose und feste Untergründe, bin begeistert. Der YSS Stoßdämpfer von ?? war zu schwach.
???
Ich musste den später wegen Zoll teuer durch einen Wilber’s Stoßdämpfer ersetzen.
>
Auf der Reise habe ich aus Gewichtsgründen weiter abgespeckt. Weniger Kleidung und Wanderschuhe raus.
>
Mit dem IPhone und IPad war Navigation, Kommunikation, photography, Notruf, Unterhaltung, Information abgedeckt. Phantastischer Fortschritt!
>
Bei den Alu-Koffern war ich von den Klebe-Nietverbindungen positiv überrascht, sind besser als Schweißnähte.
Ich werde die losen Stabilisierungen verschweißen, da sie mich beim Be- und Entpacken oft störten.
Die Tisch-Funktion habe ich nicht genutzt.
27.04.2024 Digi-Vortrag in Malmedy versprochen.
Vorher: Plan-Traumroute: Iran, Pakistan, Indien und dann irgendwie weiter nach Thailand, Malaysia, Indonesien). Gerne Australien und zu guter letzt bis nach Neuseeland führen. Von Auckland kann das Moto mit Schiff heim- Ob ich auch nach Hause will ?
Google-maps kann mir keine Route vorschlagen oder sagen, wie lange ich unterwegs bin. Egal, ist ja nur ein Plan. Vielleicht bin ich ein Jahr unterwegs oder auch weniger.
BT: > Die beste und aktuellste optische Dokumentation der Strecke Europa > Asien > Australien eines Motorrad-Reisenden bisher.
> Eine sehr gute Mischung von Fotos und Videos mit Texten. Leider-leider mit manchen unverständlichen km-Angaben. Leider auch keien konstane Angaben von Temperaturen.
Organization:
14.05.2022: Verabschiedung vom erfahrenen Moto-Traveller Ralf Plachetka aus Hummerzheim in Hammer: Ab 20.05.2022 für ca. 1 Jahr overland Europe > Asia > Indonesia > Australia. Ralf kombinierte eine "BMW K 75 GS" mit stabilem Rahmen und wassergekühltem 3-Zyl.-Motor mit vielen Elementen der Enduro BMW der R 100 GS (wie Gabel und Schwinge, etc.) in vielen Jahen Arbeit selbstständig; eine Reise-Motorrad-Meisterleistung! Natürlich mit Alukoffer "Tesch-Travel-Taschen".
waren schon wieder abgereist. - Wir wünschen Ralf viele "Fesch Fesch", Schlamm und große Steine unterm Vorderrad.
19.05.2022: Ralf: Morgen geht´s für mich auf die schon lang ersehnte große Motorrad-Reise mit Kurs Süd/Ost.
22.06.2022: The world changed: We could contact and telephone with Ralf several times.
27.06.2022:
This summary above was published first time on the Australia-site.
27.07.2022: Another try to get a short update of his route at least.
13.12.2023: The complete wooden box with his motorcycle arrived from Australia in his hom in Germany.
19.12.2023: 1st summary-overview by Ralf for his report 26.-28.04.2024 in Malmedy / Belgium.
19.12.2023: Wieviel des oberen Textes und der Fotos hier sthen blibet wird bis zum 19.03.2024 entschieden.-------
Don’t panic too early!
Meine Probleme mit einer phantastischen Motorradreise.
Schon die Abfahrt war schwierig: Pandemie weltweit, Krieg in Europa, Hochwasserkatastrophe daheim. Doch im Mai 22 gelang mir der Absprung. Mit einem Kniff. Ich sagte nicht mehr: Ich fahre mit dem Motorrad nach Australien. Stattdessen: ich versuche mit dem Motorrad Australien zu erreichen.
Das war der Auftakt zu einer fantastischen Reise, denn viele meiner Befürchtungen und Sorgen lösten sich in Luft auf. Gott sei Dank, denn so konnte ich die tatsächlichen Herausforderungen annehmen.
Davon will ich euch erzählen, von kleinen und großen Problemen unterwegs .
Ralf Plachetka, Mai 2022 bis August 2023 |